Friday, December 11, 2009

TANGANI KEHIDUPAN DENGAN UGAMA

TANGANI KEHIDUPAN DENGAN UGAMA

Kehidupan yang semakin mencabar , desakkan dalam memenuhi keperluan semakin menekan ,yang menyebabkan manusia sering tewas dengan cabaran , kekeliruan memilih antara yang benar dan yang salah ,yang halal dan haram , dosa dan pahala , menyebabakn kehidupan menjadi huru – hara , kucar – kacir dan masyarakat menjunam menuju kehancuran .Apakah sebenarnya yang sedang berlaku ? , apakah puncanya menyebabkan kehidupan kita tidak lagi harmoni ? Kebimbangan sering melanda setiap jiwa , keselamatan sering terancam dan tergugat hingga kita tidak merasa selamat dalam rumah sendiri . Pembunuhan , rompakkan ,cabul dan rogol berlaku hari – hari dan paling menyayat hati mangsanya tidak mengenal usia , sehinggakan anak – anak kecil yang tidak berdosa menjadi mangsa kerakusan manusia bertopengkan manusia tapi berhati binatang .
Disinilah peranan ugama dalam kehidupan .Kerana itulah pendidikan ugama menjadi teras dalam kehidupan ,kerana ugamalah yang mampu menjadi benteng yang kuat untuk menyelamatkan manusia dari hayut dalam arus kehidupan .Allah menjadikan manusia daripada dua unsur iaitu jasmani dan rohani , didalam tubuh manusia ada dua kekuatan naluri yang saling berlawanan , yang pertama tenaga yang tunduk dibawah pengendalian akal yang waras yang boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk ,yang benar dan yang salah . Tenaga inilah yang boleh mengarahkan kepada kebajikkan dan keadilan , persamaan ,kasih sayang , tolong menolong dan sebagainya . Yang kedua tenaga atau naluri yang merosakkan yang tunduk dibawah runtunan nafsu , naluri liar , tamak ,sesat ,hasud dengki ,bangga diri , suka pergaduhan , melakukan kekacauan ,suka memfitnah yang akhirnya merosakkan diri bahkan masyarakat pun akan hancur dan negara menjadi lebur .
Dengan kekuatan dua naluri inilah manusia akan melayari kehidupan .Cabaran – cabaran dan godaan – godaan keduniaan dengan kilauan emas perak , wang ringgit ,pakaian ,perhiasan ,kenderaan dan sebagainya menyebabkan manusia sering tewas dalam kehidupan .Mereka tewas dengan nafsu ,harta dan pangkat dan kemasyuran .Mungkin ada yang mengatakan kita ada akal boleh menimbang ,memikir dalam menentukan nilai – nilai kebaikkan dan kejahatan dalam kehidupan .Jawapanya nilai – nilai dan undang – undang yang dibuat oleh manusia tidak mutlak ,tidak sempurna , tidak dapat memenuhi muslihat manusia , kerana fikiran manusia adalah terbatas dan sering dipengaruhi oleh nafsu ,dipengaruhi oleh persekitaran ,dipengaruhi oleh semangat kebangsaan ,dan dipengaruhi oleh perasaan .Begitulah lemahnya kita manusia .Andai kata jika manusia tidak berpegang kepada agama dan ketetapan Allah , kejahatan akan bermaharaja lela ,dunia akan huru – hara .
Untuk menyelamatkan manusia ,masyarakat , negara dan dunia adalah berpegag dengan agama yang benar yang berdasarkan tauhid yang murni ,keadilan yang mutlak hukum – hukum yang berimbang yang menjadi penghubung antara manusia dengan Allah yang menjadi pengawal ,pengadang ,dan yang sentiasa memerhati setiap perbuatan manusia . Orang yang mengaku beriman dengan Allah tidak berani menipu ,mengabaikan tanggung jawab ,melakukan maksiat ,mengumpat ,menghasud , dengki ,khianat ,rasuah dan sebagainya kerana ia tahu Allah sentiasa memerhatikan setiap perbuatannya .Orang yang beriman takut untuk melakukan kemurkaan Allah kerana takut dibalas perbuatan tersebut diakhirat kelak.
Marilah kita mementingkan pendidikan ugama melebihi daripada ilmu yang lain kerana tanpa ugama walau sepandai mana pun manusia pasti berada dalam kegelapan dan kesesatan. Pendidikan dalam Islam bermula dari pembentukkan manusia sehinggalah manusia itu mati. masih belum habis kita masih lagi mengajar manusia itu melalui bacaan talkin walaupun bacaan talkin itu juga menjadi pertikaian ,kerana. Islam tidak setakad memberi pengisian dan kesihatan jasmani semata – mata tetapi yang lebih penting kesihatan dan pengisian rohani kerana yang dalam itulah yang lebih menguasai yang diluar .Roh yang sakit akan menyebabkan jiwa juga sakit walaupun tidak kelihatan dimata kasar sebagai orang yang sakit ,ia akan kelihatan bilamana untuk melakukan suruhan-suruhan agama seperti orang yang badan sihat ,besar dan kuat ia tidak mampu berdiri untuk menunaikan solat, tidak tahan berlapar untuk berpuasa.
Walau bagaimana pun sebagai penganut Islam kita memang disuruh bahkan digalakkan menuntut apa sahaja ilmu yang baik dan tidak menyalahi hukum syarak dan boleh memberi manafaat kepada manusia seperti mana hadis nabi s.a.w yang bermaksud “Barangsiapa berkehendakkan dunia hendaklah dengan ilmu ,barangsiapa berkehendakkan akhirat hendaklah dengan ilmu,dan barangsiapa yang berkehendakkan kedua – duanya sekali handaklah dengan ilmu”.Masalah yang timbul dizaman mutakahir ini banyak berpunca dari ketidak fahaman tentang ugama atau tidak tahu terus apa yang dikehendaki oleh ugama. Alangkah malangnya dan sedihnya kita melihat manusia yang leka dan lalai mengerjakan suruhan dan meninggalkan larangan Allah. Mereka mungkin berjaya dalm kehidupan didunia tapi kembali kepangkuan Allah sebagai miskin mukhlis, tidak dinilai dan beharga didisi Allah.Walaupun didunia dia boleh memiliki apa sahaja yang dihajatinya. Kembalilah kepada Islam dan sistem pendidikan Islam yang ternyata berjaya mengubah manusia seperti yang pernah dibuktikan dizaman keagungan Islam .

No comments:

Post a Comment