Wednesday, December 9, 2009

MASA MENCEMBURUI KITA

MASA MENCEMBURUI KITA

Ketika Israk dan Mikraj Allah telah memperlihat umur dunia kepada Nabi saw dengan gambaran seorang wanita yang bongkok tiga.Setelah sekian lama peristiwa tesebut berlaku bolehkah kita gambarkan atau bayangkan bagaimanakah keadaan wanita itu sekarang ? Kerana kesibukan kita untuk mengurus kehidupan dunia kita sehingga terkadang kita terlupa untuk apa kita dijadikan oleh Allah. Apakah matlamat sebagai hamba telah kita laksana sewajarnya seperti yang digariskan Allah dan Rasulnya? Dalam al-Quran Allah telah berfirman ‘Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri pada ku “.Ulama telah menggaris panduan bahawa kehidupan kita terbahagi kepada tiga: Masa untuk ibadat ,masa untuk mencari rezeki dan masa untuk rehat. Kalau masa dua puluh empat jam kita bahagikan dengan tiga bermakna kita ada lapan jam untuk ibadat,lapan jam untuk mencari rezeki dan lapan jam untuk berehat .Kita mampu mencari rezeki lebih dari lapan jam,kita mampu berehat lebih dari lapan jam tetapi mampukah kita beribadat selama lapan jam?.Untuk apakah masa dan umur kita habiskan?. Apakah yang sering kita sibukkan sehingga kita tidak dapat atau tidak mahu memikirkan masalah ummah?.Kita leka dengan dunia mengejar impian dan cita cita, yang miskin mahu menjadi kaya,yang kaya mahu menambah kekayaan,yang tak cantik mahu jadi cantik yang dah cantik mahu jadi lebih cantik.

Masing –masing ada jawapan tersendiri sibuk dengan kerja, sibuk mengurus rumah tangga dan anak –anak ,ada yang sibuk belajar, begitulah sibuk dengan urusan dunia masing – masing. Nabi telah mengingatkan kita dengan sabdanya ”Barang siapa yang niatnya keakhirat maka Allah menghimpunkan baginya semuanya,dan dijadikan kaya hatinya,dan datang kepadanya dunia merendah diri .Dan siapa yang niatnya dunia maka Allah akan mencerai beraikan urusanya,dan menjadikan kemiskinan selalu membayang diruang matanya dan tidak akan datang dunia kecuali yang ditentukan baginya”. Adakah kita merasa kaya? Adakah dunia datang merendah diri kepada kita? atau kita yang merendah diri pada dunia. Adakah kita mengejar masa atau masa mengejar kita? Adakah kita mengejar dunia atau dunia mengejar kita? Memang kita disuruh berusaha untuk dunia tapi kita bukan abdi kepada dunia. Dunia adalah jambatan menuju ke akhirat, dunia adalah tempat untuk bercucuk tanam supaya hasilnya kita tuai diakhirat kelak.Jangan sampai padi yang kita tanam hampa yang kita tuai kerana tanaman di dunia dan tanaman di akhirat adalan dua perkara yang jauh berbeza

Kenapa gambaran dunia itu Allah tunjukkah sebagai wanita ,begitulah hikmahnya Allah simboliknya ada pengajaran supaya kita memikir dan merenugkan,begitu banyak makhluk kejadiannya kenapa wanita menjadi contohnya? Bahkan sebelun wafat pun nabi mengingatkan kaum mukmin supaya menjaga wanita. Wanita ini banyak mendatangkan fitnah di dunia. Jangan terlalu mengikut nafsu dalam mengejar kehidupan di dunia ini.Tidak ada yang pasti didunia ini kecuali mati. Jagalah generasi kita supaya mensyukuri nikmat yang paling besar iaitu Islam. Tanamkan sifat malu dalam jiwa anak –anak kita supaya iman mereka terpelihara,kerana nabi telah bersabda “ Malu itu sebahagian dari iman” dan pesan nabi lagi ‘jika Allah hendak menghancurkan sesuatu kaum maka Allah akan mencabut malu dikalangan wanita mereka”. Lihat generasi kita sekarang para wanitanya sudah hilang perasaan malu dalam jiwa mereka. Mereka sanggup melakukan perkara–perkara sumbang di depan khalayak ramai tanpa rasa malu dan segan bahkan kita yang melihat pula merasa malu dan segan.Sekarang tidak ada yang mustahil bagi wanita kalau lelaki boleh kenapa wanita tak boleh,ucapan itu sudah semakin jelas dan kuat dilaungkan. Bahkan yang menuntuk hak sama rata seperti lelaki semakin ramai dengan menggunakan berbagai –bagi nama kononya untuk menuntut keadilan sampai tidak tahu batas –batas ugama seperti apa yang diperjuangkan oleh “SISTER IN ISLAM’. Jika jahilliah dahulu orang malu mendapat anak –anak perempuan lalu ditanam hidup –hidup, jahilliah moden orang banga mendapat anak –anak perempuan tambahan lagi kalau mempunyai paras yang cantik itu seolah –olah pelaburan yang akan menguntungkan keluarga. Anak-anak ini tanpa malu dan segan akan dipamerkan di khalayak ramai tanpa menutup aurat dan kadang-kadang dengan aksi terkinja –kinja, diperdagangkan dengan kerelaan dan mendapat restu ibu ayah dan menjadi kebanggan keluarga .Ibu bapa dengan megah dan bangga akan berkata “Itu anak saya”,dengan senyum riang.Ditambah pujian pula dari orang dengan ungkapan “ Bertuah awak dapat anak yang cantik” maka bertambah lebarnya senyuman si ibu bapa.

Ingatlah apa sahaja yang Allah berikan kepada kita di dunia ini adalah amanah .Semakin banyak yang kita dapat semakin besarlah ujian ,dan semakin besarlah tanggung jawab yang harus kita laksanakan.Ingatlah kita akan ditanya di akhirat kelak tentang semua amanah yang telah diberikan kepada kita. Ketika Nabi bercerita kepada Abu Zar tentang akhirat sabdanya” Diakhirat kelak perjalanan kita seperti orang yang mendaki bukit, barang siapa yang berat bebanan maka akan lambatlah perjalananya .lalu Abu Zar bertanya “siapakah yang berat ya rasullulah ?,lalu nabi bertanya kepada Abu Zar “adakah bekalan makanan mu untuk hari ini ? lalu dijawab oleh Abu Zar ada, untuk besok ? jawab Abu Zar ada ,untuk lusa ?jawab Abu Zar tidak ada .lalu nabi bersabda “jika engkau menjawab ada nescaya engkau tergolong orang yang berat “. Renungkanlah dalam diri kita apa yang kita kejar dalam kehidupan ,kemana kita manafaatkan umur kita ? bila kita memperolehi kekayaan dunia adakah kita manafaatkan ,dengan carayang diredhai Allah. .Adakah kita mensyukuri nikmat atau kufur nikmat. Nikmat yang paling nikmat ialah apabila Allah ampunkan dosa dan tutupkan keaiban kita,kata hukama’. Berpada padalah kita mencari kesenangan didunia .Jangan sampai kita lupa untuk apa kita dijadikan .Infakkanlah harta kita ,diri kita untuk pejuangan islam .Kita tidak akan hidup didunia ini untuk kali kedua,maka gunakanlah peluang dan amanah Allah ini sebaik baiknya .

Pada muslimat tidak salah berkerjaya ,tidak salah kita suka menguruskan suami ,anak –anak dan rumah tangga ,tetapi itu sahajakah tugas kita sepanjang kehidupan kita ? sehingga habis usia kita ?.Tidakkah kita bertanggung jawab untuk agama kita ?.Apakah tanggung jawab menjaga agama ini tugas lelaki sahaja ,sehingga kita tidak berperanan langsung ?.Kenapa kita sanggup bersama bermati-matian bekerja mencari rezeki untuk keluarga kita ,sedangkan itu adalah tanggung jawab suami?.Suami juga tidak menghalang bahkan menggalakkan ,tapi untuk perjuangan Islam kenapa terkadang ada para suami tidak menggalakkan bahkan menghalang isteri bekerja untuk jemaah Islam .Ingatlah kita hamba Allah bukan hamba manusia ,janganlah para suami seolah-olah memperhambakan isteri hanya kerana haknya ,kerana kuasa kita tidak boleh melebihi hak Allah. Infakkanlah anak isteri pada perjuangan Islam. Sekali lagi renung –renungkanlah sudah kah kita memanafaatkan masa kita umur kita kejalan yang diredhai Allah.sudahkah kita menjalankan semua tanggung jawab kita seperti yang telah diperintahkan Allah dan rasulnya.Hisaplah diri kita sebelum dihisap didepan Allah .Baikilah diri sementara kita diberikan waktu selagi nyawa masih dibadan . Menyesallah dahulu kerana menyesal kemudian tiada gunanya.Adakah umur yang panjang anak yang ramai dan harta yang banyak boleh membantu kita diakhirat kelak ? ,fikir dan usahakanlah supaya semuanya itu dapat membantu kita diakhirat kelak.Kerana bila mati anak Adam hanya tiga perkara yang dapat menyelamatka ,ilmu yang dimanafaatkan ,sedekah dan anak –anak yang soleh dan solehah.Hitunglah umur dan masa berapa banyak telah kita bazirkan dengan perkara –perkara yang tidak bermanafaat dan lagha dan sisa-sisa usia yang ada manafaatkanlah sebaik yang mungkin kerana masa tidak menunggu kita bahkan ia sering mencemburui kita.

No comments:

Post a Comment