Friday, December 11, 2009

AIDILFITRI PELUANG MENYAMBUNG SILATURRAHIM

AIDILFITRI PELUANG MENYAMBUNG SILATURRAHIM

Allahhuakhbar ,Allahuakhbar ,Allahuakhbar walillahilham ,Kini Syawal menjelma setelah sebulan kita berpuasa .Ia adalah hari kemenangan bagi umat Islam , yang berjaya meghadapi cabaran dengan penuh kesabaran dan kita meraikan kemenangan itu dengan tasbih dan tahmid memuji Allah dengan sujud ,syukur atas nikmat dari yang maha Esa . Semua umat Islam , diseluruh pelusok dunia meraikan kedatangan nya dengan penuh kegembiraan .Ingatlah setelah sebulan kita menahan lapar dan dahaga , apakah pengajaran yang telah kita dapati dan bulan syawal adalah ujian sejauh mana kita memahami dan menghayati erti Ramadhan itu secara praktikalnya. Jika sebulan kita berusaha melawan nafsu kita ,apakah bulan Syawal kita mengambil kesempatan dengan alasan menyambut perayaan yang hanya setahun sekali dengan mengikut hawa nafsu kita. Perayaan sinonim dengan persiapan makanan yang berbagai jenis , kueh muih yang berbagai bentuk dan rupa serta berbagai rasa sehingga penuh meja .Kadang – kadang raya sebulan dah habis tapi biskut raya masih tak habis lagi, lama – lama masuk bakul sampah maka berlakulah pembaziran ,masa membeli atau membuat kueh kita tak berkira ,lagi banyak lagi hebat ,tambahan kalau ada yang memuji , lagi bangga.

Persiapan pakaian baru ,seolah – olah menjadi wajib , tidak menjadi raya kalau tidak ada baju raya sehingga sanggup berhutang bergolok gadai ,kalau ada kemampuan tidak menjadi halangan tapi jangan sampai keterlaluan ,dan kalau tidak mampu cukuplah sekadar yang ada. Pada yang berada jangan kita lupa pada orang – orang miskin yang tidak bernasib baik , yang makan pagi kais pagi makan petang kais petang , bantulah mereka .Ingatlah ketika berpuasa kita menahan lapar dan dahaga adalah suatu tarbiyyah dari Allah supaya menimbulkan keinsafan kepada kita tentang penderitaan orang lain . Maka sepatutnya inti pati dari pengajaran itu yang diterapkan kepada anak – anak kita supaya menjadi orang yang mensyukuri nikmat dan jangan berlebih- lebihan berbelanja walaupun kita orang yang mampu . Mencantikan dan mengindahkan rumah juga janganlah sampai keterlaluan sehingga barang yang masih elok dan boleh dipakai lagi pun diganti baru . Duit raya yang bukan budaya kita sudah dibudayakan , sehinggakan anak – anak sekarang beraya , sinonim bila sebut raya perkara utama yang diingati ialah duit raya, bukan untuk menyambung silaturrahim ,dirumah mana dapat duit raya besar atau banyak disitulah mereka akan pergi dahulu ,selepas itu mereka akan sibuk mengira duit raya dan berlumba – lumba siapa yang dapat paling banyak .Kita renungkan apa akan jadi jika budaya ini terus diamalkan . Sehingga ada rumah bila didatangi anak – anak kecil kerana malas hendak melayan belum lagi anak – kanak itu naik kerumah mereka menghulurkan duit dahulu dengan alasan “ ala bebudak nak duit aja beri duit baleklah dia “.Alangkah malangnya kita diberi ruang untuk mendapatkan pahala dengan memuliakan tetamu tambahan kanak – kanak ahli syurga bertandang kerumah kita , kita sambut setakad tangga sahaja , sama seperti peminta sedekah .Budaya apa yang kita terapkan secara halusnya tanpa kita sedari?

Hariraya bukan lagi dikaitkan dengan agama tetapi telah disambut sama macam perayaan yang lain – lain hanya untuk bergembira semata -mata . Budaya ziarah menziarahi kaum kerabat dan sanak saudara serta jiran tetangga juga makin terhakis kerana sekarang terutama anak – anak remaja lebih senang mengadap tv kerana disogokkan dengan berbagai – bagai jenis hiburan yang mengasyikkan ,dunia hiburan yang sentiasa meriah menjadi lebih meriah dan ia berupaya mencetuskan suatu fenomina yang tidak baik kepada masyarakat yang akan datang jika tidak dihentikan , namun siapakah yang sedar dan sanggup meghentikanya ? Jika dahulu yang muda akan mencari yang tua untuk bermaaf – maafan , atuk dan nenek akan dikelilingi olih anak dan cucu tapi kini anak dan cucu lebih suka mengelilingi peti – peti tv kadang – kadang sehingga berjam – jam lamanya.

Kembalilah kepada matlamat asal dalam sambutan idulfitri .Suburkan budaya dizaman kita kecil – kecil dahulu .Ketika hari rayalah kita mengambil kesempatan berjumpa sanak saudara ,sahabat handai ,jiran dan taulan untuk saling bermaaf – maafan bertanya khabar dan peluang memperkenalkan saudara – saudara kita pada anak – anak , supaya anak –anak kita mengenali waris warah ,sepupu sepapat supaya hubungan kekeluargaan menjadi rapat dan timbul perasaan saling hormat menghormati .dulu kita dibawa kerumah jiran tetangga hinggakan kerana rapatnya hubungan, tak ada saorang pun yang tidak dikenali ,jika ada orang luar yang masuk kekampong pasti akan cepat diketahui dan akan diusul pereksa untuk mengetahui apa tujuan mereka datang kekampong tersebut ,kini duduk bersebelahan rumah pun kadang – kadang saling tidak kenal mengenali antara satu sama lain. Sempena perayaan ini kembalikan roh ukhuwwah dalan masyarakat kita.

Ketika kita bergembira jangan lupa kesengsaraan saudara seugama kita yang dalam kesusahan paling kurang doakan semuga mereka diberikan kekuatan menghadapi dugaan.
Jika kita berkemampuan bantulah saudara – saudara kita terutama anak –anak yatim ,orang miskin kerana merekalah selayaknya kita berikan kegembiraan ,bantuan yang kita berikan walaupun kecil dan sedikit tapi memberi makna yang besar kepada nereka .Ingatlah mengembiran orang , terutama orang susah adalah pahala yang besar.

No comments:

Post a Comment