Friday, December 11, 2009

IKTIBAR YANG PERLU DIFIKIRKAN

Selepas Israel menakluki dan memecah belahkan wilayah Palestin , maka bermulalah detik – detik pilu dan terukirlah seribu sejarah duka dan igauan ngeri bagi rakyat palestin terutama pada kaum wanita , kanak – kanak serta golongan tua yang lemah .Semasa diawal peperangan berlaku pada tahun 1948 ramai kaum lelaki yang turut sama mempertahankan tahahair dan ugama telah gugur dalam peperangn , meninggalkan isteri – isteri yang bergelar balu dan anak –anak yatim yang bukan sedikit jumlahnya . Namun kehidupan mesti diteruskan , yang pergi tidak akan kembali ,yang hidup mesti meneruskan perjuangan .Disana isteri –isteri tidak sempat memikirkan atau menuntut hak – hak mereka sebagai seorang isteri tidak ada masa untuk memikirkan perkara – perkara remeh tentang fesyen ,alat solek ,barang – barang perhiasan atau sebagainya ,kerana ada perjuangan yang lebih besar yang perlu mereka perjuangkan .Jika disini kita mempunyai ajenda yang berubah – ubah setiap hari tapi disana ajenda mereka tetap tidak berubah . Ajenda mereka hanyalah berjuang dan menyabung nyawa untuk meneruskan kehidupan , bebas berjalan tanpa ketakutan .Setiap detik dan saat yang mereka lalui penuh dengan kebimbangan dan ketegangan dan mereka menanti – nanti dengan penuh debaran apakah yang akan berlaku lagi . Kesedihan usah disebut lagi mereka sudah kering air mata untuk menangis ,walaupun saban hari dunia melihat tangisan mereka melalui berita – berita yang keluar dikaca tv diseluruh dunia ,namun siapakah yang mampu menghentikan tangisan mereka . Dunia hanya melihat dan kemudian melupakanyan . Dunia sekadar mengutuk atas keganasan yang dilakukan yahudi yang mencabul hak dan mengganasi rakyat palestin , namun tiada tindakkan yang dilkenakan pada yahudi laknatullah tersebut .Rakyat Palestin bukan sekadar perlukan simpati , mereka perlukan bantuan dan penyelesaikan yang telah membelenggu mereka selama puluhan tahun .

Setiap hari anak – anak palestin melihat kematian yang amat tragis bukan kerana sakit ,kemalangan jalan raya , tapi kena bom dan peluru . Kematian mereka dalam keadaan yang amat mengerikan , bom dan peluru yang tidak bermata tidak kenal dan memilih mangsa bahkan anak – anak yang baru membuka mata menjegah dunia ,belum sempat mengenali dunia pun hancur berkecai dimamah peluru . Apa dosa dan apa salah mereka ? ganaskah mereka ? , tapi bagi anak – anak Palestin mereka sudah terbiasa dan lali dengan bau hanyir darah dan mayat yang bergelimpangan hingga tiada ketakutan lagi melihat perkara – perkara tersebut .Walaupun diusia yang masih kecil dan tidak memahami apa yang berlaku jiwa dan semangat mereka sudah menjadi kental , tegar dan tak mudah gentar . Kalau disini melihat mayat orang putus kepala kerana berlanggar pun kita tak sanggup ,atau kalau tenguk pun kita akan dihantui igauan ngeri seratus hari ,bayangkan rakyat palastin terpaksa menempuhnya setiap hari tak kira walaupun dalam bulan puasa Tarbiyyah amali yang mereka lalui menjadikan mereka sentiasa bersemangat untuk meneruskan kehidupan dan perjuangan . Mereka tidak sempat menghabiskan masa mereka dengan permainan – permainan seperti anak – anak ditempat lain ,mereka tak berpeluang bermain dengan video games, play stesyen atau robokop . permainan mereka setiap hari hanyalah balingan batu dengan tentera yahudi lalu dibalas oleh yahudi laknatullh dengan peluru . Setiap hari mereka bermain kejar – kejaran ,berlumba lari dan main sorok – sorok dengan tentera yahudi . Mereka bermain dengan realiti untuk meneruskan servaival kehidupan , bukan macam anak – anak kita bermain denga fantasi dan imajinasi semata - mata .Hak mereka untuk hidup dengan aman dinafikan , hak untuk mendapat pendidikan dan pembelajaran dinafikan .Mereka menjadi mangsa keadaan ,hanya kerana mereka beribu bapakan orang islam lalu hak mereka dinafikan .Disini anak –anak kita yang hidup dengan kemewahan dan terjamin keselamatan mereka tiada kesedaran untuk belajar bahkan fenomena ponteng sekolah semakin tinggi angkanya .Kesedaran untuk memenuhi hak kepada diri mereka sendiri terlalu kurang yang mereka mahu dan tahu hanyalah hak kebebasan untuk mengikut hawa nafsu yang akhirnya membinasakan diri dan masyarakat sendiri .

Disana mereka tidak mengira tempat untuk tinggal yang penting ada tempat untuk mereka berteduh dari hujan dan panas .Penempatan mereka amat memilukan kalau disini tidak layak dipanggil rumah ,bahkan kadang –kadang ada yang terpaksa tidur berlantaikan tanah dan berbumbugkan langit . Disana mereka makan hanya untuk hidup tanpa memilih makanan . Namun apa pilihan yang mereka ada melainkan terpaksa akur dengan keadaan dan suasana , persekitaran yang tidak menyenangkan dengan tahap kebersihan yang amat rendah ,sesak dengan manusia dan disitulah seluruh kitaran kehidupan dilakukan ,bayangkan kesengsaraan yang terpasa mereka lalui .Kesengsaraan dari segi fizikal dan emosi meninggalkan kesan truma yang amat mendalam kepada mereka semua tanpa mengira usia atau gender . Israel saban hari berusaha memberi alasan supaya tindakkan yang mereka lakukan adalah tidak salah dan sah dari segi undang – undang disokong oleh Amarika sekutu kuatnya . Mereka bersatu untuk menghancurkan Islam dan berusaha meligalitikan tindakkan mereka atas dasar memerangi keganasan yang hakikatnya dunia mengetahui ,mereka lah sebenarnya penaja setiap keganasan kepada negara – negara Islam .Namun amat menyedihkan negara – negara Islam yang dipimpin oleh mereka yang berjiwa kecil hanya sekadar melihat saudara – saudara mereka diperlakukan sesuka hati oleh kafir laknatullah .Mereka sibuk dengan kefahaman asobiyyah dan mazhab mereka yang sempit . Pemimpin Negara Islam sibuk dengan ajenda mengkayakan diri dan kroni sendiri serta leka dengan kemewahan dan kesenangn yang mereka ada .

Apakah pengajaran yang dapat kita ambil dari apa yang berlaku di Palestin sana . Adakah kita cukup yakin kita tidak akan menerima nasib yang sama seperti Palestn . Jesteru itu kita perlu melatih jenerasi kita dengan amalan yang diajar oleh Islam . Berikan kefahaman agama yang jelas supaya mereka faham bahawa Allah menjadikan mereka penuh dengan tugas dan tanggung jawap serta amanah yang akan ditanya oleh Allah diakhirat kelak . Kita mungkin tidak diserang saperti palestin dengan bom dan peluru tapi sedarkah kita bahawa kita sedang diserang dengan hebat secara tidak sedar dengan fahaman – fahaman yang halus tetapi hasilnya lagi membahayakan .Kalau diPalestin mereka diuji dengan peluru namun aqidah mereka menjadi bertambah kuat dan selamat ,tapi serangan yang sedang berlaku dinegara kita sudah berjaya memurtadkan beribu – ribu orang islam .Umpan dan modal mereka gunakan lebih murah dan mudah hanya cinta dan janji kemewahan sahaja menyebabkan ramai generasi kita sudah tertewas dan rebah dipangkuan musuh – musuh agama Allah . Kita diserang dengan budaya –budaya kuffar dan kefahaman yang menyesatkan . Apa tindakkan kita ,adakah kita menunggu anak kita sendiri murtad (nauzubillah ) baru kita sedar atau baru kita mengamuk menuding jari , kepada siapa ?.Sedarlah muslimat peranan kita amat besar dalam menentukan hala tuju jenerasi kita dimasa yang akan datang dan kita juga akan dipertanggung jawabkan dihadapan Allah kelak . Lenturlah buluh dari rebung mengikut acuan Islam .Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna . Kita boleh mendidik anak kita untuk menjadi apa sahaja , namun pastikan walau apa pun jawatan mereka, mereka tetap taat dan ingat kepada Allah, dan mereka akan menjadi insan yang mampu memikir dan membezakan mana yang salah mana yang benar dan mereka tidak akan sesat untuk selamanya .Muslimat kita mampu mengubah , jika kita sedar tentang hak dan tanggung jawab sebagai makhluk Allah atau lebih tepat tanggungjawab sebagai ibu dan bapa .Janganlah kemewahan dan kesenagan kita melalaikan kita lalu kita mendidik anak – anak kita jauh dari dasar dan cara Islam kononya cara Islam ketinggalan zaman lalu mengikut cara dan budaya barat yang terbukti gagal ,barat mampu melahir cerdik pandai tetapi gagal membendung kehancuran kerana mereka tiada panduan Ilahi. Mereka tidak dipandu oleh wahyu dan sering berubah dasar , terpulang siapa yang memimpin maka tiap – tiap pemimpin akan mengubah dasar mengikut kefaham dan kepentingan mereka sendiri . Fikir – fikirkan penderitaan orang lain untuk dijadikan pedoman dan sentiasalah bersyukur dengan apa yang kita ada ,kerana setiap apa yang Allah jadikan itu adalah untuk mengajar kita supaya menggunakan iman dan akal kita.

No comments:

Post a Comment