Monday, February 14, 2011

Kebetulan atau ujian

Merlimau belum selesai Kerdau sudah menanti,ini adalah pilihanraya kecil yang ke16 yang terpaksa dijalankan,bukan kerana adunya melompat tapi dipanggil mengadap penciptanya,takziah pada keluarga-keluarga mereka. Itu belum lagi campur adun yang melompat kalau diadakan pilihanraya bertambahlah lagi jumlahnya.Kerajaan dibawah teraju Barisan Nasional memang sedaya upaya tidak mahu mengadakan pilihanraya dengan alasan banyak duit yang akan habis. SPR pun telah mengeluarkan kenyataan telah membelanjakan 10 juta sepanjang pilihanraya kecil.Kalau SPR menghabiskan sebanyak itu berapakah yang dibelanjakan oleh kerajaan Barisan Nasional.Walaupun hakikatnya yang bertanding itu parti tetapi yakinlah duit yang digunakan kerajaan Barisan Nasional adalah duit rakyat.Bila ada pilihanraya pak-pak menteri berebut-rebut mengistiharkan jumlah peruntukkan untuk projek-projek disekitar tempat yang terlibat mengundi.Beruntunglah penduduk yang wakil rakyatnya mati,bermaana banyaklah habuan yang mereka dapat.

Kuasa Allah memang tidak mampu diubah atau dilawan makhluk yang lemah.Barisan Nasional seboleh-bolehnya mengelak untuk pilihanraya kecil buktinya berapa ramai adun-adun yang melompat tidak dipaksa meletakkan jawatan,walaupun mereka menang atas mandat rakyat dengan parti yang mereka wakili dalam pilihanraya lepas.Bahkan mereka digalakkan melompat dan Barisan Nasional mengambil kesempatan mempelawa mereka menyertai parti-parti kerajaan. UMNO pernah mengeluarkan kenyataan tidak akan melayan pilihanraya jika adun melompat membuang masa dan membuang duit rakyat,tetapi kalau adun itu meninggal lain cerita kerana bukan sengaja.Akhirnya Allah menguji kita dengan cara begitu.Kami pun masa balik dari tenang ketika dalam perjalanan dengan cara berseloroh berkata," lepas ni siapalah pulak yang meninggal".Sambut seorang kawan ada dua negeri lagi yang belum pilihanraya kecil Perlis dan Pahan".Lalu disambut seorang kawan tak pelah lepas ni pahang pula kot dekat sikit dengan tempat kita",disambut dengan gelak ketawa.Kata orang tua-tua masin mulut kawan tu lepas ni berkampung pula diKerdau.Kalau jadi pilihanrayalah sebab PM kata belum tentu ada pilihanraya diKerdau terpulang pada SPR,lain macam bunyinya ke nak pilihanraya besar dah.

Masa pilihanraya Tenang TPM mengatakan cuaca memberi kelebihan pada BN. Akhirnya Johor mengalami banjir agak lama. Walaupun hujan sudah berhenti namun air masih tidak kering,ada lapuran menyebut air dari segamat mengalir ke Muar menyebabkan banjir lambat surut.Hujan sudah lama berhenti tapi air sampai dua minggu tidak juga kering.Renungkanlah adakah ini berlaku secara kebetulan atau Allah mahu memperingatkan kita jangan sombong dengan kuasa yang kita ada .Sebesar mana pun kuasa makhluk namun kuasa Allah melebihi kuasa kita.Kita sering melupakan peringatan dariNya. Kuasa diduni tidak kekal lama jika kita menzalimi orang dengan kuasa yang kita ada ,ingatlah ada kuasa yang lebih hebat yang akan mengadili kita.Balasan Allah adalah pasti.Bagi orang yang teraniaya banyakkan pergantungan pada Allah,kita masih ada tempat perhitungan dan mendapat keadilan yang hakiki.

No comments:

Post a Comment