Wednesday, March 24, 2010

Sunnah yang digemari

Benarkah kita ikhlas mengikut sunnah nabi,atau kita mengambil kesempatan dari sunnah nabi?,mungkin isu ini sensitive untuk diperbincangkan.Walaupun sensitive namun ia releven untuk diperbincangkan,memandangkan inilah sunnah yang paling popular dan paling disukai untuk dilakukan dan diperbincangkan dengan berbagai-bagai nada dan pandangan.Ada yang bila berbincang tentang sunnah ini akan penuh dengan semangat dan gembira walaupun amalan ugamanya tidak seberapa ada yang elejik dengan tajuk ini terutama wanita tapi tidak semua begitu.Kadang-kadang suasana tegang boleh tercetus dalam perbincangan,apatah lagi jika suami isteri yang bercakap tajuk ini.Selemah mana pun iman sesaorang lelaki tapi dalam bab ini dia akan menjadi tegas jika ada yang membangkangnya dalam melaksanakan sunnnah ini,sanggup bermati-matian dalam memperjuangkan sunnah ini terlaksana.Sedangkan sunnah nabi yang lain ada yang tidak kisah langsung dan paling teruk ada yang membenci sunnah nabi terutama dalam jihad menegakkan agama Allah, ketika Nabi dipersendakan dan dihina berapa ramai yang tampil membela dan mempertahankanya.Berapa ramai orang yang mengamalkan sunnah nabi yang disukai ini dapat melaksanakan amanah Nabi dalam menjaga kebajikkan wanita dan anak-anak hasil dari mengikut sunnah ini,Kita yang mengikut sirah Nabi melalui pembacaan dan penceritaan. tidak seorang pun isteri-isteri nabi terabai dan dizalimi,bahkan kita lihat betapa tingginya akhlak Nabi dalam melayan karenah isteri-isteinya.

Tahukah anda nabi tidak pernah memadukan Siti khadijah walaupun dikahwini diusia tua,Nabi yang mempunyai akhlak yang baik tidak mencari-cari alasan untuk berkahwin lain dan terbukti kasih Nabi setia sehingga keakhir hayat Siti khadijah isteri tercinta,sehingga kematian Khadijah mengundang dukacita yang amat mendalam.Selepas kematian Siti Khadijah barulah nabi berkahwin lain tapi mempunyai sebab yang amat murni semata-mata untuk menyebarkan ugama Allah dimuka bumi ini,sejarah memaparkan setiap perkahwinan rasullullah itu akan menyebabkan ugama Islam makin berkembang.Apakah sunnah nabi yang berkahwin lebih dari satu yang diamalkan olih umat mutaakhir ini benar-benar mengikut sunnah nabi untuk menambah ummat nabi Muhammad dan menambah eratkan ikatan silaturrahim dikalangan anak-anak dan isteri-isteri pengamal sunnah ini benar-benar mencapai matlamat perkahwinan itu sendiri.Memang ada yang berjaya membina keluarga bahagia melalui sunnah ini,namun ramai yang yang gagal mencapai matlamat perkahwinan dan berakhir dengan kesengsaraan dan penganiayaan yang akhirnya dilihat sebagai kezaliman dan ketidakadilan Islam.Alangkah malangnya impak dari perbuatan kita orang Islam sendiri mengundang persepsi yang salah oleh bangsa dan penganut ugama lain.Sedarkah anda bahawa Aisyahlah satu-satunya isteri Nabi yang dikahwini berstatus dara atau masih gadis .

Kini berlaku pula kecenderungan yang kalau tidak ditangani dengan betul dibimbangi akan menjadi sindrom atau virus yang merosakkan keharmonian hidup dan dibimbangi akan lebih merosakkan pandangan pada Ialam,bila sikap mengambil kesempatan untuk melakukan pernikahan dengan kanak-kanak dibawah umur.Di Indonesia perkara ini sedang hangat diperbincangkan bila syikh puji yang seorang jutawan dermawan melangsungkan pernikahan dengan dua orang kanak-kanak berumur 10 dan 12 tahun,sehingga ada dikalangan pemimpin Islam dan ngos Islam mendesak supaya diharamkan perkahwinan dibawah umur tetapi mendapat bantahan dari sebahagian golongan ugama atas alasan menyanggah sunnah Nabi.Kini kita dimalaysia juga dikejutkan dengan berita Sudin ajaib yang berkahwin dengan kanak-kanak dengan persetujuan bapa kanak-kanak itu sendiri kerana mengikut sunnah Nabi. Gunakanlah akal yang rasional apa yang boleh dilakukan oleh seorang kanak-kanak,bolehkah kanak-kanak membuat keputusan bila diperlukan dan mampukah ia mengatasi sesuatu masalah?,untuk mengurus diri sendiri pun belum tentu sempurna inikan pula untuk memikul tanggung jawab sebagai seorang isteri.Bagi seorang yang waras tentu dapat memahami betapa beratnya tanggung jawab sebagai seorang isteri.Tanggung jawap seorang isteri lebih luas dari seorang pengarah,lebih berat dari seorang kuli ,ini reality tergantung sejauh mana kefahaman seorang lelaki bergelar suami terhadap keperluan dan tujuan berumah tangga,serta sejauh mana lelaki itu memahami perkahwinan itu tuntutan agama dan memahami bahawa isterinya itu juga seorang manusia sama sepertinya,serta punya perasaan sama sepertinya,barulah dia dapat memahami serta menghargai apa yang dilakukan si isteri

Tidakkah mengahwini kanak-kanak itu terselit kepentingan dalam memenuhi keinginan sendiri tanpa memikirkan kelansungan dan kesanya pada kanak-kanak tersebut yang direnggut haknya untuk mendapat dan menikmati alam kanak-kanak untuk membina jiwa yang sihat dan hak menuntut ilmu dan dunia pembelajaran, supaya dapat menerus kehidupan yang semakin mencabar dihari-hari yang mendatang..Kalaulah betul pun Nabi berkahwin dengan kanak-kanak seperti yang kita biasa mendengar kisahnya tidakkah kita bersangka baik pada Nabi dan menganggap keistimewaan ini hanya diberikan pada Rasullullah sahaja sama seperti keistimewaan yang diberikan Allah kepada Rasullullah untuk berkahwin lebih dari empat.Dizaman mutaakhir ini apalah salahnya kita memikirkan kepentingan ummah mengatasi kepentingan nafsu.Marilah kita sama-sama memikirkan supaya ugama tidak menjadi alat untuk kepentingan nafsu dan selera semata-mata.Disini saya sertakan petikan dari beberapa laman internet Indonesia yang sedang hangat membincangkan secara ilmiah tentang usia Aisayah ummahatulmukminin ketika berkahwin dari nabi ,dan jika ada perbincangan silakan.






Pembahasan:
pertama
didalam islam jelas2 tidak boleh menikahkan wanita yg belum mendapat masa haid, so agama bodoh seperti apakah yg membuat peraturan tetapi yg malah kontradiksi dengan nabinya ?

kedua
Riwayat ini dituliskan dalam Hadist, yg mana bukan merupakan sumber kebenaran realita


Hadist ini diriwayatkan oleh Hisham ibn Urwah (mohon koreksi jika salah)..
biasanya salah satu kriteria pengujian hadist adalah berapa orang yg menulis serupa ?..
dalam hal ini hadist ini diriwayatkan secara tunggal...
hadist2 yg lain tidak ada yg menulis seperti ini, bahkan jika kita amati dari hadist lain, maka riwayat aisyah ini sangat berbeda/kontradiktif..

keempat
AlQuran sebagai sumber utama kitab umat islam juga kontradiktif dengan hadist hisham ini..
sebagai contoh :
jika kita pelajari asbabun nuzulnya surat Al Qamar diturunkan pada 8 tahun sebelum hijriah yaitu tahun 614M. dalam surah itu diriwayatkan Aisyah adalah seorang gadis muda atau anak2/Jariah(bahasa arabnya). sedangkan menurut Hisham, tahun 623M, aiyah berumur 9tahun dan berumahtangga dgn nabi.. berarti aisyah lahir pada tahun 614M. logikanya bagaimana dalam asbabun nuzulnya Alquran mengatakan aisyah adalah seorang gadis muda/anak2, sedangkan pada waktu diturunkan Surah Qamar, sedangkan menurut Hisham aisyah baru lahir pada tahun 614M ?? Asbabun nuzul surat Quran ini juga dikuatkan oleh hadist lain seperti Hadist Bukhori yg dalam hal ini tidak kontra dengan AlQuran..

kelima
terminologi dalam bahasa arab..
dalam hadist lainnya, kalo tdk salah diriwayatkan oleh Ahmad ibn hambali (koreksi jika salah)..
saat itu nabi, khaulah mengatakan pada nabi utk menikah lagi dengan seorang "bikr" atau "thayib".. ketika Nabi menanyakan ttg bikr, maka Khaulah menyebutkan nama aisyah..
"bikr" itu adalah bahasa arab bagi wanita yg masih gadis tetapi sudah masa haid "thayib" adalah bahasa arab bagi wanita yg sudah menjanda sedangkan bagi gadis yg belum masa haid disebut ="Jariah" jadi dapat diambil kesimpulan aisyah adalah gadis yg sudah mendapat haid saat itu..
adakah seorang wanita 9 tahun yg belum mendapat masa haid ??
apalagi rumors yg disebarkan adalah nabi mengawini gadis yg belum haid ???

banyak lagi hadist2 yg bisa dibaca dan isinya bertentangan dgn hadist hisham ini mengenai umur aisyah...
dan hingga saat ini tidak ada satu hadist pun yg sejalan dgn hadist yg meriwayatkan seperti uraian aisyah dalam hadis hisham..


Proof 1:
Bila kah Siti Aisyah dilahirkan?
Semua ke 4 anak Saidina Abu Bakar bersama 2 orang isterinya lahir sebelum kedatangan Islam "Saidina Abu Bakar (ra) berkahwin dengan 2 wanita yang bernama Fateelah binti Abd Al Aza dan Ummi i Rooman dizaman jahiliah. Abu Bakar mendapat 4 orang anak dari perkahwinan tersebut, 2 lelaki dan 2 perempuan.Isteri pertama Fateelah melahirkan Abdullah dan Asma`. Isteri kedua Umm i Rooman melahirkan Abd al Rahman dan Siti Aisyah.Tabrani mengatakan Siti Aisyah lahir sebelum tahun 610 Masehi, sehingga Siti Aisyah kahwin dengan nabi Muhammad saw pada 623 masehi bersamaan 1 Hijrah bermakna umur beliau adalah 14 tahun.

Proof 2:
Umur Siti Aisyah waktu perang Uhud Peperangan Uhud berlaku pada 15 Shawal, tahun 3 Hijrah bersamaan bulan March tahun 625 Masehi Iman Bukari mengatakan didalam kitab nya : Kitabu'l-jihad wa'l-siyar, Arabic, Bab Ghazwi'l-nisa' wa qitalihinna ma`a'lrijal."Diriwayatkan oleh Anas: Pada hari perang Uhud.....Aku melihat Siti Aisyah (ra) dan Umm i Sulaim, mereka menyinsing kain untuk memudahkan mereka bergerak."Rasulullah saw mengenakan syarat yang ketat bagi mereka yang hendak mengikut peperangan Badar, Uhud dan Khandaq. Mereka mesti berumur 15 tahun ke atas. Sesiapa yang berumur bawah dari 15 tahun, tidak dibenarkan mengikuti peperangan Badar, Uhud dan Khandaq.Diriwayatkan oleh Bukari didalam kitab nya: Kitabu'l-maghazi, Bab ghazwati'l-khandaq wa hiya'l-ahza'b," Ibnu Umar (ra) mengatakan bahawa Rasulullah saw tidak membenarkan saya untuk mengikuti peperangan Uhud kerana ketika itu umur saya 14 tahun. Tetapi di waktu peperangan Khandaq, Rasulullah membenarkan saya ikut berperang sebab umur saya sudah 15 tahun.Mengikut sejarah Siti Aisyah ikut serta didalam peperangan Badar dan Uhud. Ini bermakna umur beliau adalah 15 tahun ke atas. Berdasarkan riwayat dari Bukari ini jelas menunjukkan;
1. Siti Aisyah mengikuti peperangan Uhud dan umur beliau sudah menjangkau 15 tahun.
2. Jika umur Aisyah pada 625 Masehi ( 3 Hijrah) ialah 15 tahun maka Siti Aisyah dilahirkan pada 610
3. Siti Aisyah kahwin dengan nabi Muhammad saw pada 623 masehi bersamaan 1 Hijrah bermakna umur beliau adalah 14 tahun

Proof 3:
Pertunangan Siti Aisyah
Menurut sejarah dari Tabrani; Saidina Abu Bakar waktu hendak berhijrah ke Habsyah pada tahun 615 Masehi, (7 tahun sebelum Hijrah ke Medina pada tahun 622 Masehi) beliau telah pergi ke rumah Mut`am. Abu Bakar meminta Mut`am mengambil Siti Aisyah menjadi isterinya. Mut`am yang telah menjadi tunangan Siti Aisyah menolak permintaan Abu Bakar disebabkan Abu Bakar telah memeluk Islam. Mut`am kemudian memutuskan pertunangan dengan Siti Aisyah. disaat Siti Aisyah berumur 6 tahun, maka kita akan dapati Siti Aisyah kahwin dengan nabi Muhammad pada 623 Masehi, maka umur Siti Aisyah telah menjangkau 14 tahun. ( umur 6 tahun + 7 tahun hijrah = 13 tahun + 1 tahun hijriah ).

Possibility 4:
Siti Aisyah masuk Islam
Muhammad saw menjadi nabi pada tahun 610 Masehi. Menurut sejarah Siti Aisyah adalah orang ke 21 atau 22 yang masuk Islam pada tahun pertama Nabi saw berdakwah iaitu pada tahun 610 Masehi. Maka jika Siti Aisyah masuk Islam pada tahun 610 Masehi maka umur beliau paling rendah waktu kahwin dengan Nabi Muhammad saw adalah 19 tahun.Jika kita mengambil umur Siti Aisyah paling rendah 6 tahun waktu masuk Islam maka kita dapati beliau dilahirkan pada tahun 604 Masehi ( 6 tahun sebelum Islam )

Possibility 5:
Surah Al QamarDiriwayatkan oleh Bukari didalam Kitab Tafsir nya:" Siti Aisyah (ra) mengatakan " Aku adalah seorang gadis" ketika surah Al Qamar - Surah 54 diturunkan. "Mengikut sejarah surah Al Qamar diturunkan pada tahun 613 Masehi. ( 9 tahun sebelum Hijrah). Ini menunjukkan bahawa Siti Aisyah lahir sebelum kedatangan Islam, iaitu sebelum tahun 610 Masehi.Jika Siti Aisyah lahir sebelum 610 Masehi maka paling rendah umur beliau kahwin dengan Nabi Muhammad saw pada 623 Masehi adalah 14 tahun

Possibility 6:
Umur Siti Aisyah dibanding dengan umur Fatimah (ra) {Menurut Ibnu Hajar didalam kitabnya: Al-isabah fi tamyizi'l-sahabah, Ibn Hajar al-Asqalani, Vol 4, Pg 377, Arabic, Maktabatu'l-Riyadh al-haditha, al-Riyadh, 1978}"} Fatimah (ra) dilahirkan ketika Kaaba di perbaiki. Ketika itu Rasulullah saw berumur 35 tahun...dan Fatimah (ra) adalah 5 tahun lebeh tua dari Siti Aisyah (ra) "Rasulullah lahir pada 570 Masehi.Rasulullah saw berumur 35 tahun pada 605 Masehi ( 570+35=605 M) Rasulullah saw berumur 53 tahun pada 623 Masehi ( Fatimah berumur 18 tahun )Umur anak Rasulullah saw, Fatimah pada 623 Masehi ada lah 18 tahun Umur Siti Aisyah pada 623 Masehi adalah 13 tahun ( 5 tahun lebeh muda dari Fatimah )Berdasarkan fakta ini kita dapati;Umur Siti Aisyah waktu kahwin dengan Rasulullah saw pada tahun 623 Masehi ialah 13 tahun Siti Aisyah dilahirkan pada tahun 610 Masehi

Possibility 7:
Umur Siti Aisyah dibanding dengan umur kakaknya Asma`Ibnu Hajar Al Asqalani mengatakan didalam kitab (Taqribu'l-tehzib, Ibn Hajar Al-Asqalani, Pg 654," Dia (Asma`) hidup 100 tahun dan meninggal pada 73, 74 Hijrah "Ibn Katheer mengatakan didalam kitabnya : (Al-Bidayah wa'l-nihayah, Ibn Kathir, Vol 8, Pg 372," Bahawa Asma adalah kakak Siti Aisyah. Asma wafat dalam tahun 73 Hijrah dan umur beliau adalah 100 tahun. Asma` adalah 10 tahun lebeh tua dari Siti Aisyah. {73 Hijrah = 695 Masehi} 695 Masehi/ 73 Hijrah umur Asma = 100 tahun maka 622 Masehi , 1 Hijrah umur Asma = 27 tahun (100 tahun - 73 tahun = 27 tahun ) sehingga umur Siti Aisyah - 17 tahun (10 tahun lebeh muda dari kakaknya Asma) 623 Masehi/2 Hijrah à Siti Aisyah kahwin dengan nabi Muhammad saw pada umur 18 tahun

Possibility 8:
Bilakah Siti Aisyah (ra) wafat?
Siti Aisyah wafat pada tahun 678 Masehi maka kita akan dapati ;
1. Umur Siti Aisyah pada 678 Masehi ada lah 73 tahun
2. Aisyah berumur 27 tahun pada waktu Nabi Wafat pada tahun 632 M (678-632=46) = 73 - 27 tahun, sehingga à
3. Aisyah berumur 17 waktu kahwin dengan nabi Muhammad saw pada 623 Masehi.


Paul Ahuba
http://adriandw.com/aisyah.htm

No comments:

Post a Comment