Marah adalah suatu sifat semula jadi yang diberikan oleh Allah kepada setiap manusia tujuanya adalah supaya manusia dapat menjaga maruah diri,keluarga dan masyarakat,bayangkan jika manusia tidak mempunyai sifat marah maka apakah yang akan terjadi?.Namun disana ada garis panduan yang diberikan supaya manusia tidak menggunakan sifat marah dengan sewenang-wenangnya hingga mengundang kehancuran dalam kehidupan manusia sendiri,marah yang keterlaluan akan menghancurkan dan tidak ada marah lansung akan mengundang kehinaan.Sebagai seorang Islam semua perkara telah ditunjukkan contoh oleh Rsullullah S.A.W.
Ibn Aljandari Said Almagburi dari Abu Hurairah r.a berkata "Ada seorang memaki Abu Bakar Assidiq sedang Rasullullah S.A.W duduk,mak Nabi diam,Abu Bakar juga diam,kemudian ketika orang itu telah diam,maka dijawab oleh Abu Bakar maka segera Rasullullah bangun dari tempatnya,maka dikejar oleh Abu Bakar seraya berkata, Ya Rasullullah dia memaki-maki saya dan engkau diam maka ketika saya menjawap engkau bangun pergi? Jawab Nabi S.A.W Sesungguhnya malaikat telah mengembalikan semua makian orang itu kepadanya masa engkau diam,dan ketika engkau menjawab makian,maka pergilah malaikat dan datanglah syaitan maka saya tidak suka duduk ditempat yang ada syaitan.Kemudian Rasullullah telah bersabda"Tiga macam semuanya hak:1)Tiada seorang yang dianianya lalu memaafkanya kerana mengharap keredhaanNya melainkan akan ditambah kemulyaanya oleh Allah
2)Tiada seorang yang membuka jalan meminta-minta kerana ingin menambah kekayaan, melainkan ditambah kekurangan(kemiskinan)oleh Allah
3)Tiada sesaorang yang memberi sesuatu ikhlas kerana Allah ,melainkan akan ditambah banyak olehAllah.
Penggunan sifat marah ini mestilah kena pada tempatnya dan masanya bukan boleh digunakan sembarangan.Terdapat banyak faktor yang menjadikan manusia ini marah tetapi yang digalakkan dalam islam mestilah marah kerana Islam dan untuk membela Islam.Bayangkan ramai manusia sekarang yang tidak mampu menahan marah dan berlaku pergaduhan hanya kerana perkara yang tidak dituntut dalam Islam.Jiran bergaduh hanya kerana kambing yang masuk kerumah jiran yang lain,suami marah hanya kerana isteri terlambat menyediakan makanan,isteri marah hanya kerana suami terlupa membeli barang pesanan,Ibu marah hanya kerana anak mengotorkan bajunya,ayah marah kepada anak-anak hanya kerana anak membuat bising ketika ayah menonton tv.Ada suatu kes seorang adik sanggup menikam kakanya hanya kerana berebut sebuah kerusi ,ada kes kejiranan bergaduh hingga melibatkan ahli keluarga dan melibat kecederaan hany kerana berebut tempat meletak kereta,ada suami yang sanggup menendang isteri yang sedang mengandung hanya isteri tidak mahu melayan kehendak sisuami
ketika hari siang bulan puasa,ini bukan rekaan tetapi perkara yang dilapurkan dalam akhbar kita.Inilah contoh-contoh marah yang tidak kena tempatnya .
Berapa ramai orang yang peka dan marah atas penghinaan kepada Islam,Nabi dihina,wanita Islam dipersendakan,diperbodohkan dihina oleh berbagai pehak,wanita diekspolaitasi untuk keuntungan dengan menelanjangkan mereka dengan pelbagai cara.Kalau ada yang protes pun mesti akan dilebelkan kolot ,ketinggalan zaman ,melanggar hak asasi individu,maka orang yang memperoteslah pula yang kena marah.Berapa ramai yang rasa marah dan terpanggil bila umat Islam ditindas merata dunia hatta dinegara kita sendiri.Berapa ramai suami-suami yang menggunakan kemarahanya bila isteri-isteri malanggar hukum Allah terutama dalam kes penutupan aurat ketika keluar rumah,sedangkan perkara itu disebut dosanya dalam AlQuran.Kenapa kita tidak marah pada anak-anak yang meninggalkan sembahyang ,bergaul bebas lelaki perempuan,anak-anak tidak balek runmah pada waktu yang sepatutnya kita tak cari tak ambil kesah dan tak marah.
Ingatlah bila kita tidak marah pada benda yang sepatutnya kita marah dan marah pada benda yang tidak sepatutnya marah ,maka kita akan dibenci oleh Allah.Abulait Assamarqandi menulis dalam bukunya Tanbihul Ghafilin,"sesungguhnya ada diantara kamu orang yang cepat marah tetapi cepat hilang marahnya,maka ia seimbang,ada yang lambat marah dan lambat sembuh,ini juga seimbang ,dan sebaik-baik kamu ialah yang lambat marah dan cepat hilag marahnya ,sejahat-jahat kamu ialah orang yang cepat marah dan lambat hilang marahnya.
Sekian sekadar tazkirah untuk kita bersama renungkan benarkah marah kita kita gunakan pada tempat yang sepatutnya,supaya anugerah ini tidak digunakan pada jalan sia-sia,jika ada pandangan atau kritikan atau penambahan kita boleh perbincagkan untuk manafaat bersama
No comments:
Post a Comment