Sunday, November 29, 2009

PENGALAMAN BARU

Semalam Ahad 29hb Nov 2009 pengalaman yang memang tak ku lupakan...bertolak dalam kul 4 ptg berhenti solat asar di masjid Kemasik, kami meneruskan perjalanan. Sesampainya di kawasan menjual lemang Kijal perjalanan sudah mula perlahan, ku lihat kereta berderet panjang dan menjadi dua lorong walaupun ianya satu lorong saja,kenderaan lansung tidak bergerak,pada mulanya aku ingatkan ada kemalangan, bisalah nak cepat sampai. Bila setiap hampir 20 minit baru kereta bergerak sikit maka memang mencabar kesabaran mentelah bila kita tenguk pemandu yang kurang sabar 'vrom vrom' memotong sebelah dari kiri,macam dia sorang je yang nak cepat,eee geramnya macam tak tahu undang-undang,aku membebel dalam kereta ngan anak-anak melihat gelagat pemandu kita di jalanraya. Suami aku tak membebel akulah yang banyak bercakap biasalah pompuan.Kononya akulah yang mengingatkan suami jangan ikut orang jadilah pemandu berhemah.

Jam sudah menunjukkan pukul 6 petang,aku masih belum sampai ke Kemaman yang biasa memakan masa 45 minit aja untuk sampai, mula mengundang resah dalam hati ku pukul berapalah akan sampai ke Muadzam, bukan apa aku malam-malam ni memang tak berapa suka berjalan sebab suami tak berapa tahan mata dan aku pula malas nak memandu malam.Dalam waktu yang sama perut pulak buat hal nak terkucil, stesyen minyak walaupun tak berapa jauh lagi tapi kereta tak bergerak.Biasa perut aku ni boleh je kompromi ngan aku, tapi kali ni tak boleh di pujuk-pujuk lagi,kalau ikutkan mau je aku menghayun kaki ke stesyen minyak tu tapi hari pula hujan pastu jalan sebelah kiri tu dah lebuk dilenyek pemandu-pemandu yang tak berhemah pada pandangan ku tadi, selut dah macam bendang sawah tak lalu aku nak menginjaknya, kata suami ku 'tahanlah kejap je lagi stesyen minyak dekat dah',kesabaran aku mula tergugat,akhirnya aku pun menyuruh dia memandu sebelah kiri lalu disambut oleh anak-anak ku 'ooo boleh jadi orang yang memandu sebelah kiri tu bukan apa dah tak tahanlah tu nak ketandas 'sambil ketawa. Sampai stesyen minyak ya Allah ramainya orang berderet-deret orang macam nak beli teket wayang kata anakku, tak jadi berhenti kena tahan lagi sebab nak pergi kekedai makan yang berdekatan di situ,pecut kereta disebelah kiri dah tak kiri lumpur pun lumpurlah.sampai kedai ya Allah tak perlu beratur leganya aku, itulah nikmat tuhan.

Suami ajak makan je kat kedai tu tapi waktu baru pukul 8 malam awal lagi maka teruskan perjalanan, aku masih tidak tahu apa puncanya kesesakkan jalan lagi nak tanya tak tahu pada siapa maseh bersesak-sesak lagi sampai ke trafik ligh,sementara menunggu lampu merah barulah ku lihat tiga orang anggota polis sedang mengambil tempat,tiba-tiba kedengaran siren ambulan,lampu merah bertukar menjadi hijau tak sampai empat kereta berjalan lampu dah merah balek. Aku macam biasalah merungut pasal kelamahan sistem trafik light yang aku perhatikan memang lemah kewal seliaanya, di Paka pun kerap begitu ,kejap rosak,kejap lampu hijau menyala tak seimbang dari kiri lama dari kanan dua kereta jalan dah merah.Polis pun tak efesyen bayangkan dari pukul 4 tu dah jem gila dah tak ada lansung penyelarasan kerja untuk meredakan kesesakkan jalanraya.Ambulan semakin hampir dalam kesesakkan tu polis suruh kereta ketepi kebetulan kereta aku tengah-tengah jalan antara dua trafik light nak kemana?, kebetulan lorong sebelah kiri untuk kereta masuk menuju jambatan juga ada tiga lorong nak mengecil jadi satu lorong aduh bayangkan mana nak pergi kita pun buat bodoh je lah akhirya polis terpaksa menyuruh kereta dari arah kemaman ke tepi,sebab kereta dari arah itu tidak sesak.Dalam suasana begitu siapa yang harus disalahkan, rakyat juga jadi mangsa,kalau terjadilah apa-apa pesakit dalam ambulan tu aku rasa bersalah juga tapi nak buat macamana
Suami ku sempat bertanya penunggang motosikal dari arah kemaman apa yang berlaku di depan depan budak tu kata 'tak de apa jalan kat tengah jambatan rosak sikit' katanya.Memang lepas je jambatan kemaman tak ada lansung kesesakan bahkan kereta boleh jalan dengan lancar.Kerosakkan jalan tak lah teruk sangat.Lemahnya pengurusan sehingga dari paka kekemaman memakan masa empat jam setengah.

Kami meneruskan perjalanan oleh sebab hari malam kami meneruskan perjalanan mengikut highway. Kebetulan anak saudara aku dari rumah isterinya dari kelantan datagn rumah, bila dia panggil tak ada orang dia call aku, aku cakap dalam perjalanan ke muazam,lalu aku pu beritahu dia jangan ke KL ikut Kemaman 'jem' dia pun masuk jalan Santong ikut jalan Buki Besi. Kami saling berhubungan di jalan bukit besi pun jem juga tapi tidaklah berhenti cuma slow sikit.Dia pula nasib tak berapa baik tayar kereta di pamcit sebab jalan pecah membentuk lobang,kebetulan dia bawa kawan dan dengan bantuan orang kat situ yang baik hati.K ta orang yang tolong dia tu dah banyak kereta yang kena macam tu hari ni je tak tahu dah berapa puluh kereta pecah tayar.nasiblah rakyat Malaysia cukai jalan mesti bayar tapi jalan hancur, kita juga yang menanggung akibatnya.

Sampai Muadzam pukul sebelas lebihlah oleh sebab belum makan kita pun berhenti makan kat kedai malang lagi kedai dah banyak nak tutup makanan dah habis ada satu kedai yang nampak masih ada makanan kita pun park kat situ bila order sup aja yang ada ngan nasi putih, okeylah tu. Lepas makan aku hantar anak dan anak saudara aku meneruskan perjalananya ke KL.Kami sampai ke Paka pukul tiga setengah pagi, huh dalam sejarahlah tu. Musim-musim perayaan janganlah buat tak kesah je bila nak keluar kena rancang elok-elok mengelakkan melalui pengalaman begitu.Sebenarnya semalam boleh je jalan pagi tapi kebetulan suami masuk korban jadi kena tunggu selesai baru boleh bertolak.Tapi bagus juga ada pengalaman dan kita memahami perasaan orang yang berada dalam situasi tersebut. Adalah modal aku ceramah.

No comments:

Post a Comment